Zitos Gavulės ir Yoann Paounoff tapybos paroda „Tema: LT/FR“

Rugsėjo 22 – spalio 1 d. Užupio meno inkubatoriaus projektinėje erdvėje „Galera“ (Užupio g. 2 a). Atidarymas – rugsėjo 22 d. 18 val.

Dvi šalys, dvi kartos, du profesionalūs menininkai – lietuvė Zita Gavulė ir prancūzas Yoann Paounoff rengiantys bendrą tapybos parodą, nedaugžodžiauja. „Tema: LT/FR“ – skelbia parodos pavadinimas.     Ar tai kodas, padėsiantis žiūrovui išsišifruoti menininkų siunčiamą žinutę, o gal provokacija? Paroda, vien savo pavadinimu atveria daugybę diskursų, išaugina menininkų darbų interpretacijų, suvokimų ir pajautimų amplitudę. Menininkai flirtuoja su žiūrovu teigdami, kad kalbą apie tai, kas šiandieniniame, per galvą kūlversčiais besiverčiančiame pasaulyje, tampa kone egzotišku reiškiniu – apie humanizmą, žmogiškąsias vertybes, romantiškos meilės ir įkvėpimo svarbą. Menininkai tarsi miksuoja klasikinį modernizmą su romantizmu ir postmodernistine žaisme. Eksponuojamuose kūriniuose žiūrovas aptiks klasikinio „teisingo“ tapybiškumo, šiek tiek naivaus sentimentalumo, lyrikos, dramatizmo ir kartu – žaismės, pokšto, ironijos.

Zitos Gavulės kūrybinė branda ir meninė individualybė susiformavo veikiama daugiausia lietuviškosios tapybos tradicijos. Menininkė kūrybinį kelią pradėjusi nuo tekstilės, šiandien puikiai valdo asambliažo, koliažo technikas, aktyviai dirba tapybos srityje. Z. Gavulė savo įkvėpimu, meninių impulsų ištakomis visų pirma laiko natūralią gamtišką erdvę. Menininkės kūryboje nuolat pasikartoja šeimos, tėvų, gimtosios žemės leitmotyvas. Z. Gavulės kūryba, tiek pasirinktomis temomis, tiek siužetais, dažnai gaivališkai moteriška, su bangavimais, nukrypimais į skirtingas tapybinės raiškos sritis, tarsi menininkė išgyventų nuolatinį nepasitenkinimą pasiektais rezultatais, skatinantį ieškoti naujų  plastinės raiškos galimybių. Jausdama nuolatinį kūrybinio atsinaujinimo būtinybę, kūrėja kartu išlieka pastovi savo kūrybos temomis ir aiškia vidine kūrinių logika.

Yoann Paounoff – jaunosios kartos tapytojas. Geriausią klasikinį dailės išsilavinimą įgijęs Aukštojoje nacionalinėje Paryžiaus meno mokykloje (ENSBA), kūrybiniu moto laiko būtinumą skleisti žinią apie savo atradimus tapyboje ir neapsistoti ties vienu tyrimo lauku. Mąstant apie Yoann Paounoff tapybą, visų pirma norisi kalbėti apie grynumą, drąsą spalvai ir eksperimentui. Dažas ant popieriaus ar drobės tepamas laisvai, kuriant atsitiktinumo įspūdį, įnešant šiek tiek dramatizmo, tačiau išlaikant ekspresionistišką dualizmą, savotišką nutylėjimą, dviprasmiškumą. Menininko darbai  žiūrovą įtraukia, jie kupini galingos vidinės energijos. Akivaizdu, kad menininkui kūryboje svarbiausia kaita, vidinis ir išorinis kūrybos dinamizmas, formos tapsmas ir tvėrimasis. Jo piešinys laisvas, stilizuotas, pagaunantis apibendrintas tikrovės detales, per potėpį, spalvą, formą išryškinantis  piešiamo žmogaus ar motyvo charakterį.

Tiek Zitos Gavulės, tiek ir Yoann Paounoff kūryboje išskirtinę vietą užima ritualo kūrimas, laukinio, gaivališko kūrybinio prado šėlsmas. Menininkai ne „šiaip sau“ tapo. Sava kūryba jie sukuria ritualą, užkalbėjimą. Vienoje galerijoje susitikę autorių darbai įkrauna ir įelektrina visą erdvę kurdami vykstančio vidinio pokalbio įtampą ir dinamiką. Šis dviejų kūrėjų susitikimas neformalus, nulemtas daugiau intuityviai nei konceptualiai apgalvotas ir nors menininkų kūriniai skirtingi, tačiau jautriai susikalbantys, papildantys vienas kitą. Susitikę vienoje parodoje, vienodai stipriai veikiantys, autorių darbai dirgina žiūrovo atidumą, sąmonėje stimuliuoja norą kalbėti(s) apie tai ką ir kodėl matai. Žiūrovas kviečiamas išgirsti raginimą bendrauti siūloma „Tema: LT/FR“. Belieka palinkėti įdomių susitikimų ir prasmingų pokalbių.

 

Menotyrininkė   Asta Jackutė

Zita Gavulė. Autoportretas
Yoann Paounoff