2014m. spalio gale prasidėjęs Užupio meno inkubatoriaus projektas „Anapus vartojimo“ darganotą rudenį skaidrino kūrybiniu šurmuliu bei netikėtais spalvų pliūpsniais viešose Užupio erdvėse. Lietuvos kultūros tarybos finansuojamame projekte dalyvavo menininkai iš Suomijos, Vokietijos ir Lenkijos. Kūrėjai rezidavę Užupio meno inkubatoriaus dirbtuvėse, ten sukurtus išskirtinius meno kūrinius padovanojo Vilniaus miestui ir jo gyventojams, pasiilgusiems visiems prieinamo meno miesto viešose erdvėse.
Ypatingo dėmesio susilaukė pirmasis projekto dalyvis – nestandartinių iliustracijų kūrėjas, tapytojas konceptualistas iš Berlyno – Johannes Mundinger. Jau ketvirtą kartą Lietuvoje viešintis menininkas šįkart pasirinko neeilinę Užupio vietą – Jono Meko skersgatvį. Sienų tapyba dekoravęs viešąją Užupio erdvę, Johannes pateikė savo kūrinį kaip alternatyvą „graffiti“ menui. Kūrinys Jono Meko skersgatvyje – vienas iš kelių J.Mundingerio viešnagės Užupyje tikslų. Menininkas jau spėjo ištapyti išorinę Užupio meno inkubatoriaus galerijos „Kalnas“ sieną, o galerijoje „Galera“ atidaryta menininko personalinė paroda „The Glass Mountain Gathering“. Darbus šiai parodai menininkas kūrė Užupyje, įkvėpimo ieškodamas Vilniaus miesto istorijoje bei tautosakoje.
Projekto ,,Anapus vartojimo“ antrojo etapo dalyvė – žymi Suomijos menininkė Johhana Ilvessalo. Filosofinės koncepcijos skulptorė miestui padovanojo penkias vėjo malūnų skulptūras, kurios buvo kuriamos Suomijoje, o vėliau pabaigtos Užupyje. 5 vėjo malūnėliai nuo 2014m. lapkričio 21 dienos pastatyti Vilnelės pakrantėje. Vėjo malūnėlių teikiamą kūrybinę energiją į Užupį atvežusi skulptorė teigia, kad kiekvienas, pasigedęs savo įkvėpimo mūzos, yra kviečiamas apsilankyti Užupyje ir atsistoti greta malūnėlių. Šie kūrybines idėjas generuojantys malūnai simboliškai primena mums, kad kūrėjais galime tapti kiekvienas ir nuo šiol kiekvienam, apsilankiusiam Užupyje, Vilnelės pakrantėje, dovanoja kūrybinę laisvę.
Trečioje projekto dalyje Lietuvą aplankę skulptoriai iš Lenkijos Katarzyna Warzewska-Adamowska ir Tadeusz Adamowski Užupiui padovanojo išskirtinę dovaną – skulptūrą „Vienaragis zebras“ , kuri eksponuojama Vilnelės pakrantėje. Savaitę laiko Užupio meno inkubatoriaus dirbtuvėse kurta skulptūra, vaizduojanti vienaragį zebrą, ypatinga tuo, kad yra sukurta pagal supamo arkliuko prototipą. Skulptūra jau dabar yra tapusi traukos šaltiniu ne tik meno gerbėjams, bet ir šeimoms su vaikais, ir visiems savo kasdienybėje pasigendantiems nerūpestingumo bei paprastumo.
UMI menininkų rezidencijos programa
Užupio meno inkubatorius – pirmasis meno inkubatorius Baltijos šalyse įkurtas 2002m. Čia rengiamos parodos, koncertai, meno projektai, kūrybinėse studijose reziduoja įvairių sričių menininkai. 2011-2014 įgyvendinus plėtros projektą UMI duris atvėrė du kultūros paskirties objektai: Užupio g. 2A ir Krivių g. 10, nupirkta specializuota profesionali įranga kūrybinei veiklai: tapybos ir skulptūros studijoms, galerijai, mokymo patalpoms ir kt.,
Nuo 2013 metų UMI veikia menininkų rezidencijos programa, kurios tikslas sudaryti galimybę užsienio kultūros ir meno veikėjams reziduoti UMI kurybinėse dirbtuvėse, užsiimti kūryba, susipažinti su vietos kultūros ir meno gyvenimu, bendradarbiauti su kitais kultūros ir meno veikėjais, vietos bendruomene bei pristatyti savo kūrinius UMI galerijose.
Rezidencijos programa suteikia menininkui galimybę atsitraukti nuo įprastos kūrybinės terpės bei veiklų, suteikia erdvę bei priemones refleksijai, kūrybai bei meno kūrinių pristatymui kitos meno bendruomenės kontekste – susitinkant su iki tol nepažįstamais kūrėjais, naudojant naujas kūrybos priemones, išbandant gyvenimą naujoje lokacijoje. Meno rezidencijos programa yra puiki galimybė patirti prasmingus, daugialypius kultūrinius mainus per betarpišką sąlytį su nauja kultūra. UMI rezidencijos programa skatina aktyvų užsienio kūrėjų dalyvavimą UMI meno bendruomenės veiklose – rengiant kūrybines dirbtuves, prezentacijas , bendrus meno projektus su vietiniais menininkais, tuo grindžiant pamatus tolesniam bendradarbiavimui, meno projektų bei kultūrinių mainų vystymui ateityje.